Georgien & Armenien - på kanten av Europa

Charmiga Tbilisi på en resa till Tbilisi i Georgien
Kloster och grön natur i Armeniens nationalpark Dilijan
Mount Kazbek i norra Georgien
Charmiga byar i det georgiska landskapet
Friendshipmonument i norra Georgien , bland de höga Kaukasusbergen.
Världens näst högsta sjö, Sevansjön i Armenien

Rundresa i storslagna Georgien och Armenien

På den här resan lyfter vi på locket till en kulturell skattkista som är flera tusen år gammal. I Europas sydöstligaste hörn ligger de två äldsta kristna länderna i världen, nämligen Georgien och Armenien. Den långa kristna traditionen har satt en stark prägel på de båda länderna, både kulturellt och historiskt. Detta avspeglas i arkitekturen med präktiga mästerverk som gamla kyrkor och kloster, som vi åker förbi under vår resa. Många av platserna vi besöker under rundresan är dessutom upptagna på Unescos lista över världsarv.

De omkringliggande länderna har också haft sitt inflytande på Georgien och Armenien, som geografiskt sett alltid har legat mellan stormakter. Därför har de ofta behövt betala ett stort pris för de här makternas intressen. Senast har det varit inflytandet från Ryssland, som fortfarande är stort, som har satt sin prägel på landet. Det här är också en viktig del i berättelsen om det moderna Georgien och Armenien.

På den här rundresan i Georgien och Armenien, med vackra bergsjöar, höga berg och gröna dalar, upplever vi naturens direkta inflytande på historien och kulturen. Samspelet ses bland annat i den 3000 år gamla grottbyn Uplistsikhe i Georgien, och vid det bibliska berget Ararat i Armenien, där Noa enligt skriften strandade med sin ark.

Vår rundresa bjuder på en uppsjö av kulturella och historiska upplevelser, samt en natur som är helt enastående och som man inte kan finna någon annanstans i Europa. Vårt program är otroligt innehållsrikt, men vi har också sett till att det finns tid till upplevelser på egen hand. Då ges tillfälle att bland annat upptäcka Tbilisi och Jerevans, två moderna storstäder med ett trevligt nöjes- och matutbud, eller den naturliga skönheten vid Sevan. Allt detta kryddas med områdets spännande gastronomi, goda viner och en gästvänlig befolkning.

Det här är vårt bidrag till den perfekta resan till Georgien och Armenien. Välkommen att följa med oss och vår svensktalande reseledare!

Kort dagsprogram för rundresan i Georgien och Armenien:

Dag 1: Avresa från Stockholm
Dag 2: Ankomst till Tbilisi. Guidad stadsrundtur i Tbilisi (F, L)
Dag 3: Tbilisi - Gudauri. Kungastaden Mtskheta, Ananuri, Mt. Kazbeg (F, M)
Dag 4: Gudauri - Tbilisi. Grottbyn Uplistsikhe, Gori - Stalins födelsestad (F, L)
Dag 5: Tbilisi. Kungastaden Sighnaghi, Georgiska vin(F, L)
Dag 6: Tbilisi - Dilijan Nationalpark. Haghpath kloster (F, L)
Dag 7: Dilijan - Jerevan. Haghartsin, Sevansjön och Sevanavank (F, L)
Dag 8: Jerevan. Guidad stadsrundtur (F, L)
Dag 9: Khor Virap, Garni, Geghard (F, L)
Dag 10: Ejmiadzin, Zvartnost, AYB School (F, L)
Dag 11: Jerevan på egen hand (F)
Dag 12: Hemresa (F)

F = Frukost   L = Lunch   M = Middag

Notera: Programmet är vägledande och ändringar i ordningsföljden kan förekomma. Information om det slutliga dagsprogrammet lämnas vid ankomsten till destinationen.

Status:
Fullt

Dag 1: Avresa från Stockholm

Vi reser med ett kvällsflyg från Stockholm, via Warszawa, till Tbilisi.

Dag 2: Ankomst till Tbilisi. Guidad stadsrundtur i Tbilisi (F, L)

Vi ankommer till Tbilisi tidigt om morgonen och åker direkt till vårt hotell i Georgiens huvudstad, för att kunna vila upp oss efter resan. Efter några timmars sömn ger vi oss ut på en guidad rundvisning i Tbilisi. Staden är den största i Georgien med omkring 1,5 miljoner invånare. Vi besöker några av stadens många sevärdheter som har ett stort utbud av attraktioner samt en otroligt varierad arkitektur. I den äldsta stadsdelen, Metekhi, besöker vi den berömda kyrkan från 1200-talet med samma namn. Kyrkan är idag ett av stadens största kännetecken. I den gamla stadsdelen tar vi också vägen förbi stadens viktigaste, och en av stadens äldsta, kyrka - Sionikyrkan - som härstammar ända tillbaka från 600-talet. Svavelbadkvarteret med de kända kupolerna i de gamla badanstalterna besöker vi innan vi fortsätter mot den heliga treenighetens kyrka, ett nybyggt och imponerande byggnadsverk. Kyrkan blev färdigbyggt 2004 och är en av de största, ortodoxa katedralerna i världen. Längs vägen på på rundtur besöker vi också en lokal restaurang, där vi får stifta bekantskap med det georgiska köket.

Resten av dagen och kvällen är på fri hand, och det finns nu gott om möjligheter för att utforska staden, eller att bara ta det lugnt på hotellet.

Bild: Utomhusmarknad i Tbilisi

Dag 3: Tbilisi - Gudauri. Kungastaden Mtskheta, Ananuri, Mt. Kazbeg (F, M)

Efter frukosten påbörjar vi vår rundresa i Georgien på allvar, och det blir en dag där den fantastiska naturen sätts i fokus. Vi åker norrut mot de höga Kaukasustopparna, på en av Georgiens äldsta vägar. Vägen förbinder Tbilisi med Vladikavkaz i Ryssland och går under namnet Georgian Military highway, p.g.a. utbyggnaden av vägen som den ryska tsaren Alexander den 1:e beordrade sina trupper att bygga kring år 1800. Utöver att vara en viktig försörjningsväg, räknas sträckan vara en av de vackraste bergsvägarna i världen. Vi stannar i den gamla kungastaden - och håll tungan rätt i mun när du uttalar namnet - Mtskheta, som av flera orsaker finns med på Unescos lista över världskulturarv. Staden har varit bebodd i över 3 000 år, och var i många år huvudstaden i det georgiska riket av Iberien. Stadens status som huvudstad försvann under 500-talet, men var fortfarande lång tid senare krönings- och begravningsstad för de georgiska kungarna. Idag är Mtskheta mest känd för att det var här, som första plats i världen, som kristendomen utropades som stadsreligion år 337. Vi besöker det vackert utsmyckade Jvariklostret från 500-talet, samt stadens huvudkyrka - den imponerande Svetitskhovelikatedralen, där Kristus mantel förvaras.

Vi fortsätter norrut till Ananuri och stadens fästning som är vänt mot en vacker sjö. Under 1700-talet användes fästningen som skydd mot den nordliga landgränsen. Efter besöket åker vi på riktigt in i det bergrika Kaukasus. Vi fortsätter norrut mot Georgiens tredje högsta berg - Mount Kazbek, 5 047 meter högt. Vid fint väder erbjuder rutten på storslagna utsikter. Vi stannar också vid sluttningarna till Mount Kazbek på 2 170 meters höjd, där Gergetykyrkan ligger. Efter en mycket innehållsrik dag åker vi till vårt hotell i Gaudari, på 2 000 meters höjd.

Bild: Fästningen vid Ananuri

Efter frukost i vår bergsstuga åker vi mot sydväst, där en dag i historiens tecken väntar oss - både den gamla historien och den brutala, nya. Vi besöker provinshuvudstaden Gori, som tidigare var en fästningsby då den ligger strategiskt placerad på en huvudtrafikådra mellan Öst- och Västgeorgien. Detta har haft sina konsekvenser för staden, som genom tiderna har varit angripen och belägrad av många olika makter. Senast 2008 belägrades staden av ryska trupper under Rysslands krig mot Georgien. Men mest av allt är staden idag känd som Josef Stalins födelsestad. Staden har ett Stalinmuseum, som avhandlar hela diktatorns liv, från de enkla krigskårerna i Gori till hans beryktade liv som Sovjetunionens ledare från mitten av 1920-talet till sin död 1953.

Lunchen äter vi i närheten av Gori innan vi fortsätter till Uplistsikhe. Här finner vi en 3 000 år gammal grottby. Byn vittnar om en avancerad livskultur, med sina bostäder, vägar uthuggna i sten, hemliga tunnlar, marknadsplatser och den äldsta, kända teatern i Georgien. Byn har tillgång till ca 150 olika grottor, så det finns mer än nog att titta på här. Vi reser sedan tillbaka till Tbilisi, där kvällen är på egen hand.

Bild: Grottbyn Uplistsikhe

Dag 5: Tbilisi - Sighnaghi - Tbilisi. Kungastaden Sighnagi och Georgiska vin(F, L)

Vi fortsätter mot Sighnaghi i Georgien och resan tar oss genom den mest fruktbara delen av landet; Kakheti. Det är också härifrån som det mest berömda, georgiska vinet härstammar. Vintraditionen i Georgien är en av de äldsta i världen och man odlar mer än 500 olika druvtyper här. Det sägs att kulturen - den gästfria befolkningens mentalitet - kan smakas i vinet och att vinet i övrigt är en av orsakerna till befolkningens långa levnadstid. Detta ska vi själva få bevittna när vi får vår lunch serverad tillsammans med en vinprovning på en lokal vingård. Väl framme i den gamla kungastaden Sighnaghi får vi tid till att njuta av de häpnadsväckande utsikterna över Kizikhi-området och vi insuper denna unika charm som präglar staden.

Framåt eftermiddagen har det blivit dags för ett besök till residensen som förr i tiden tillhörde den berömde Alexandre Chavchavadze med sin spektakulära trädgård och tillhörande museum. Här återfinns även en vacker park samt en vinproduktion som är hela 200 år gammal. I slutet mot dagen återvänder vi till vår bas i Tbilisi, där kvällen är fri till för egen tid.

Dag 6: Tbilisi - Dilijan Nationalpark. Haghpat kloster (F, L)

Efter frukost styr vi vår riktning mot Sadakhlo vid gränsen. Härifrån fortsätter vi sedan vår resa mot den frodiga Loriregionen, där en guidad tur i det 800 år gamla klostret Haghpat väntar. Detta historiska och vackra monument som en gång har världsarvsförklarats av UNESCO, ligger belägen mitt i de skogsklädda bergen nära staden Alaverdi. Här låter vi oss förundras av klostrets fantastiska arkitektur som tar hem priset för ett av de mest enastående arbeten inom Armenisk arkitektur någonsin.

Vidare går turen mot Dilijan som präglas av sina vackra, gröna omgivningar, i det som armenierna själva kallar "det armenska Schweiz". Området är en stor nationalpark och är det mest kända rekreationsområdet i landet tack vare dess naturliga skönhet med mjuka backar, många små sjöar och mineralkällor. Området huserar också ett mycket vackert beläget kloster från 1200-talet, som vi tar vägen inom.

Efter en god lunch på en lokal restaurang ges tid till att på egen hand utforma kvällen i Dilijan som blir vår bas för nästkommande dygn.

Bild: Dilijan nationalpark

Dag 7: Dilijan - Jerevan. Hagartsin, Sevansjön och Sevanavank (F, L)

Vi inleder dagen med att besöka det anrika Hagartsin klostret som byggdes så tidigt som under 1000-talet. Härifrån styr vi sedan vår resa till världens näst högst belägna sjö; Sevansjön. Den är belägen på över 1 900 meters höjd, vilket endast Titcacasjön slår. Här finns det tid till att beundra den majestätiska bergskedjan som omringar sjön medan vi insuper den friska luften.

Här ska vi också få beskåda Sevan klostret som har bevarats ända sedan 800-talet. Enligt gamla skrifter sägs klostret ha grundats av Prins Mariam, som senare bekom att bli härskare över Armenien.

Efter vårt besök samt lunch fortsätter vi mot Armeniens huvudstad Jerevan, där vi inkvarterar oss på hotellet som ska bli vår bas för de kommande fyra dagarna. Resten av kvällen ger tid på egen hand, och det är inte svårt att hitta goda restauranger i närheten av hotellet.

Bild: Sevansjön

Dag 8: Jerevan. Guidad stadsrundtur (F)

Vi påbörjar vår guidade rundvisning i Jerevan efter frukost. Turen går till Matenadaran som är en samling av originalmanuskript från medeltidslitteratur, och som är en av de största och viktigaste samlingarna i världen. Turen fortsätter sedan till fots genom staden och dess mycket blandade arkitektur, som blir en naturlig del i berättelsen om Jerevans historia. En del av stadens arkitektur vittnar nämligen om en sovjetisk period med stora, bombastiska fasader på huvudgatorna, medan man bakom dessa pampiga hus kan finna helgedomar från medeltiden. Vi åker genom stadens gamla del, där gatorna smalnar av och stämningen blir mer intim. Här hittar vi bland annat den stora republikens torg, omgivet av välvårdade anläggningar samt Armeniens regeringsbyggningar.

Den armenska historien är väldigt dramatisk, och inte minst under och efter det första världskriget, då det armenska folkmordet ägde rum. Utrensningen av armenierna, assyrerna och grekerna som det Ottomanska riket utsatte folket för är för alltid rotad i den armenska folksjälen, där mellan 800 000 och 1,5 miljoner armenier blev mördade. Utrensningen av armenerna fick stor betydelse för landets framtid. Efter några år med otaliga krig mellan armener, turkar och ryssar blev Armenien till sist ockuperat av den röda armén och blev en del av Sovjetunionen. Vi besöker minnesmärket och museet Tsitsernakaberd som ligger i förbindelse till varandra. Det finns dessutom tid till att besöka det historiska museet, där förståelsen för Armeniens hela historia kommer bli väsentligt större.

Med mycket ny information på kort tid ska det också finnas tid till att vila hjärnan och njuta av en del av det som Armenien är känt för; Cognac. Vi besöker Ararats cognacfabrik där det självklart delas ut smakprov. Under dagens utflykt äter vi lunch på en lokal restaurang. När vi kommer tillbaka till hotellet har vi resten av dagen och kvällen på egen hand.

Bild: Jerevan

Dag 9: Khor Virap, Garni och Geghard (F, L)

Idag ska vi på utflykt strax utanför Jerevan och få en inblick i den kristna historien, samt Armeniens konvertering till kristendomen år 301, som det första landet i världen. När man besöker Armenien är det svårt att missa det heliga berget Ararat, även om berget idag ligger på den turkiska sidan av gränsen. Ararat är en nationalsymbol för Armenien och finns avbildat i landets riksvapen. Färden går till Khor Virap som ligger på gränsen till Turkiet. Klostret vi besöker i Khor Virap spelar en helt speciell roll för kristendomens uppkomst. Ursprungligen var det ett kungligt fängelse där Gregor Upplysaren satt fängslad innan han blev kung Tiridates vägledare och predikade kristendomen för honom. Där fängelset hade stått byggdes några hundra år senare, år 692, klostret. Idag är det ett populärt utflykts- och pilgrimsmål med en fantastisk utsikt över Ararat, där Noas ark enligt sägnen strandade efter syndafloden

Med lunch i sikte styr vi mot byn Garni där vi får mätta våra magar på en lokal restaurang. I Garni besöker vi även det hedniska templet med dess grekisk-romerska kolonner, som är det enda i sitt slag i Armenien. Templet är det bäst bevarade av alla byggnadsverk i Armenien från den förkristna perioden, och är upptaget på Unescos världsarvslista. Endast ett fåtal kilometer härifrån finner vi det imponerande Geghardklostret - en arkitektonisk pärla där klostret är delvis uthugget ur de omkringliggande klipporna. Det kan nästan inte bli mer mystiskt och vackert - och självklart finns även detta kloster med på Unescos välrenommerade lista.

När vi kommer tillbaka Jerevan är resten av kvällen fri för egen tid.

Dag 10: Ejmiadzin och Zvartnots, AYB School (F, L)

Vårt första stopp idag blir till AYB School som är ett privat lärarcenter beläget i Jerevan och som bidrar till utvecklingen av utbildningen i Armenien. Härefter går turen sedan till Echmiadzin-katedralen som ligger ca 20 km väster om Jerevan. Katedralen är upptagen på Unescos lista över världskulturarv, då det är den äldsta katedralen i världen som härstammar från år 303. Vi fortsätter på det kyrkliga spåret och besöker dessutom St. Hripsime-kyrkan och därefter det stora ruintemplet i Zvarnots.

Längs vägen får vi lunch på en lokal restaurang. När vi är tillbaka i Jerevan har vi avsatt tid för egen tid, varför inte avrunda dagen med att äta en god middag eller bara slappna av vid hotellets faciliteter.

Bild: Ruintemplet i Zvartnots

Dag 11: Jerevan på egen hand(F)

Efter flera dagar med långa utflykter är vi väl förtjänta av en vilodag. Jerevan är en trevlig stad att utforska, och det finns många upplevelser att upptäcka för den nyfikna. Ett förslag kan vara att besöka grönsaksmarknaden eller marknaden med konsthantverk, souvenirer och allsköns andra ting. Det finns också goda möjligheter för att njuta av det rika café- och restauranglivet som staden erbjuder. Vår guidade rundtur i den gamla stadsdelen kanske också har gett inspiration till att uppleva denna mer.

Dag 12: Hemresa (F)

Vi reser från hotellet och åker den korta vägen mot flygplatsen för att ta avsked av Georgien och Armenien efter några mycket innehållsrika dagar i de två fantastiska länderna.

SE VÄDRET I TBILISI

uppdaterad väderleksrapport på smhi.se.

Hotell

Övernattning Dag 1 - 3

Hotel Margo Palace
***
Hotel Margo Palace 3* ligger centralt i den gamla delen av Tbilisi, ca 100 meter från Mtkvari-floden. Den centrala placeringen är en bra utgångspunkt med direkt tillgång till många av ....

Övernattning Dag 3 - 4

Gudauri Hut
Gudauri Hut är en riktig alphytta, beläget på 2 000 meters höjd, och är primärt en restaurang och hotell för områdets skidturister. Den rustika, mysiga känslan ä ....

Övernattning Dag 4 - 6

Hotel Margo Palace
***

Övernattning Dag 7 - 12

Imperial Palace Hotel Yerevan
****
Imperial Palace Hotel 4* är ett mycket bra, centralt beläget hotell i Jerevan. Hotellet ligger på gångavstånd till många av de mest kända sevärdheterna i staden, och de ....