En reseberättelse från Sicilien

Hösten 2023 reste vår kollega Karina från Köpenhamn till Sicilien för att lära känna ön som stöveln sparkar på. Under åtta dagar fick hon stifta bekantskap med den vackra syditalienska medelhavspärlan i sällskap med en av våra danska grupper. Varje dag fick vi här hemma på kontoret härliga uppdateringar från livet på Sicilien, och här kan även du ta del av Karinas oförglömliga upplevelser.

Kära vänner hemma i Skandinavien,

Det känns som att jag redan har varit på resande fot i dagar, trots att det bara var igår som vi anlände till sicilianska Catania vid niotiden på morgonen. Efter att vi transporterat oss till vårt hotell några kilometer utanför öns huvudort var vår första dag på plats fri för att lära känna ön på egen hand, och jag tog tillfället i akt att inspektera kusten till fots. Jag gick längs Ioniska havets strand några kilometer åt varje håll, och stannade naturligtvis till för en kall öl längs vägen. Vädret är fantastiskt trots att det är en bit in i oktober, och med solen som står högt på himlen och bara ben är jackor ingenting som behövs till vardags här på Sicilien.

Bild: Sicilien bjuder på värme och turkosskimrande vatten

På hög höjd mot Siciliens allra mäktigaste

När nästa dag gryr står en av höjdpunkterna på schemat – i dag susar vi i väg mot vulkanen Etna. Vår busschaufför Franco styr ratten med säker hand, och minst lika säker är vår reseledare Grethe bredvid i guidestolen. När vi kommer fram till den mäktiga vulkanen blir vi med ens medvetna om hur levande hon är – röken stiger upp från kratern och sträcker sig mot solen där uppe. Vår tur tar oss 2 000 meter uppåt, och efter att vi stannat till vid meckat av kaféer och souvenirstånd med alla möjliga lavainspirerade minnessaker kan de gäster som vill ta sig ännu högre upp.

Bild: På plats vid Etnas mäktiga kratrar är det svårt att inte bli imponerad

De som väljer att stanna kvar får tid på egen hand att flanera bland stånden, ta sig en kaffe och promenera runt Etnas ”base camp”, och i min grupp var det jag och fem till som valde att ta sikte mot toppen – en tur som kostade cirka €80 och som tog ett par timmar extra. Vi åkte med både linbana och terrängfordon innan vi gick en dryg kilometer. Det var fantastiskt att stå och blicka ut över den mäktiga kratern, men här uppe på 3 000 meters höjd är luften lite kyligare. Med tår som färgats svarta i sandalerna av lavasanden återvände vi nedåt, där vi sedan i gemensam tropp åkte vidare mot Taormina.

Vulkaniska viner och en antik amfiteater

På vägen gör vi stopp på en av de många vingårdar som drar nytta av den speciella vulkaniska jorden som finns här kring Etna. Här provar vi lokala viner och får i oss en god lunch innan vi mätta och belåtna tar oss hela vägen in till Taormina. Vi är sannerligen inte ensamma här, men vem kan beskylla de många människor som kommit hit till denna oerhört vackra stad (kanske tack vare den populära tv-serien The White Lotus, vars andra säsong utspelar sig just här). Här hade vi inget gemensamt program, utan i stället fick vi upptäcka staden på egen hand. Vi som valde att ta rygg på Grethe fick en excellent liten bonusguidning genom staden, och därefter valde jag att ta mig till den magnifika grekiska gamla teatern. Vilken plats! Jag imponerades stort och vandrade tillbaka mot bussen med känslan av att inte besöka den här platsen under sin resa till Sicilien är ett stort misstag.

Bild: Taorminas fantastiska amfiteater sitter nästan lika fint som de välsmakande sicilianska vinerna

Nästa dag har det blivit dags att åka vidare från Siciliens östkust upp mot den nordvästra kusten och Palermo och Mondello. Det känns som att gårdagens äventyr på vulkanen har fört gruppen samman – i bussen hörs skratten högre och högre när vår stjärna Grethe levererar historier utan dess like. Hon skildrar Sicilien och dess kultur på ett fantastiskt sätt, samtidigt som hon också både dirigerar och berömmer chauffören Franco för hans insats längs vägarna.

Med konst på varje trappsteg

När vi kört halvvägs kommer vi fram till keramikstaden Caltagirone. Här finns ett turisttåg som man kan ta den sista biten in till stan eftersom bussen inte får köra hela vägen in, men Grethe är för rastlös för att vänta på tågets planerade ankomsttid. I stället halar hon upp telefonen och kan tack vare sina kontakter få hit tåget på nolltid. Det tar oss genom stadens grönskande park medan de sicilianska klassikerna skränar i högtalaren, och innan vi vet ordet av är vi framme vid en av stadens främsta attraktioner – den cirka 240 stegen höga trappan, där varje trappsteg pryds av vacker keramikkonst.

Bild: Att ta vägen uppför Santa Maria del Monte-trappan är en ren fröjd tack vare den vackra kakelkonsten

De av oss som känner sig pigga i benen går både upp och ner, och när vi fått tid för lite förfriskningar på torget tar vi oss tillbaka till bussen som nu kör vidare mot en annan höjdpunkt - Villa Romana del Casale. Wow, vilken mosaik! Här finns det mest spektakulära mosaikgolv jag sett, och det är nästan svindlande att tänka på att den här villan stått här ända sen 300-talet.

Bild: Piazza Amerina levererar både charmiga gränder och den spektakulära mosaiken i Villa Romana del Casale

Fridfulla Mondello och det sicilianska lugnet

Vår lunch intas i en liten by där Grethe hälsas med värme och kärlek av personalen, och stämningen smittar direkt av sig på hela gruppen som här får äta som riktiga kungligheter. Maten smakar ljuvligt. Grethe underhåller oss de sista timmarna i bussen innan vi, längs en allé av blomstrande kapokträd, rullar in i badorten Mondello och hela vägen fram till vårt hotell, vackert beläget på en klippavsats. Här, liksom på hela resten av ön, märks ett avslappnat lugn som på många sätt skiljer sig från det italienska temperamentet som man kanske annars kan vara van vid från sina Italienresor. Att slappna av och njuta av kvällen här är ingen konst, och det är trötta och nöjda som vi vilar ut efter en dag på resande fot runt Sicilien.

Bild: Medelhavsmaten smakar bäst med närhet till havet

Pittoresk huvudstadspuls i häftiga Palermo

På resans fjärde dag står ett besök i öns huvudstad Palermo på schemat. Staden ligger bara 20 minuter från Mondello, och Grethe tar oss med på en rundtur genom parker, längs gator och gränder och slutligen genom stadens stora marknad. Här slår vi oss alla ner där vi hittar plats och avnjuter en välsmakande kopp kaffe eller ett glas vin innan färden går vidare – denna gång upp i bergen till byn Monreale. Här tar den lokala guiden Salvatore, som imponerar på oss alla, med oss till kyrkan Duomo di Monreale som byggdes av den normandiske kungen Vilhelm II av Altavilla för att hedra Jungfru Maria.

Bild: Fantastisk arkitektur i Monreale

Lunchen intas på egen hand, men Grethe vinkar till vännerna på den lokala restaurangen, och voilà så sitter vi alla plötsligt och njuter av den läckraste maten vi kan tänka oss. Vi kör sedan hemåt mot Mondello, och i den sköna eftermiddagssolen är det många som svalkar sig med ett skönt dopp efter en händelserik dag.

Läs också: Guide till det italienska köket

Cefalù – en plats att älska

Vår nästa reseupplevelse blir en dag i Cefalù, som ligger drygt en och en halv timmes körning västerut från Mondello. Rent officiellt är dagen fri att tillbringa på egen hand, men Grethe låter oss inte komma undan så lätt… 😉 Hon tar oss runt den charmerande stadens höjdpunkter, och när det blivit dags för lunch rekommenderar hon oss ett ställe som blir alla gästernas favorit på hela resan. Smakerna är gudomliga. Cefalù är verkligen en stad som ger mersmak, och det är nästintill omöjligt att inte förälska sig i denna kustpärla till stad.

Bild: Cefalù blir en självklar favorit att bära med sig länge efter resan

Nästa morgon inleder jag med en power walk för att lära känna Mondello lite bättre. Stranden är vacker och de trivsamma små restaurangerna ligger vägg i vägg med varandra – det här är definitivt ett ställe att njuta på. Överallt sitter människor som gläds åt både god mat, gott vin – och inte minst god glass. Glass blir det en hel del av idag, när vi ska ta oss mot Agrigento och Tempeldalen – en antik attraktion som imponerar. Vi rullar sedan vidare mot Noto, alldeles i närheten av Syrakusa, där vi bor under resans sista två nätter.

Men gammeldags guldkant på en fantastisk resa

Vår sista heldag på Sicilien tillbringar vi i Syrakusa och dess äldsta stadsdel Ortigia, och ännu en fantastisk dag kan vi lägga till handlingarna. Grethe är fast benägen att låta oss få ut så mycket som bara möjligt av vår rundresa på Sicilien, och efter en härlig lunch på marknaden med massor av smårätter följer en stadsrundtur genom de slingrande gatorna. Som grädden på moset har Grethe lyckats ordna en båttur för de som vill följa med, och det blir en underbar seglats med både skratt och sång – en härlig avslutning på en fantastisk vecka.

Bild: Syrakusa och Ortigia levererar trivsamma torg och sprängfyllda små delikatessbutiker

Mötet med Sicilien har varit en stor upplevelse för mig. Det var fantastiskt att få lära känna Sicilien genom Grethes ögon och i sällskap med resten av gruppen. Upplevelsen är oförglömlig, och det är med all sannolikhet inte sista gången jag sätter min fot på Sicilien. Ciao Bella!

Bild: Ett härligt gäng som återvänder till Skandinavien från Sicilien med massor av nya minnen

/Karina

Vi tror du också gillar...