En vecka på Rhônefloden

En reseberättelse från en frankofil

Mitt hjärta slår för Frankrike. Landet har så mycket att erbjuda - både historiskt, kulturellt och gastronomiskt. Och Paris blir man aldrig färdig med. Det finns alltid ett nytt kvarter, ett torg eller en ny gata att utforska. Landets regioner skiljer sig också mycket åt, både när det gäller landskapen, de små slingrande landsvägarna och – förstås – de olika vindistrikten. Därför var det ingen tvekan om att vi skulle i väg när vi fick syn på annonsen om en flodkryssning på floden Rhône.

Tidpunkten för avresan passade oss perfekt. Programmet såg spännande ut, och reseformen var helt rätt för oss: en flodkryssning med ett fartyg från det franska rederiet CroisiEurope. Dem hade vi seglat med förut och de har överraskat oss positivt. Det går inget direktflyg till Lyon från Köpenhamn, men med en kort mellanlandning var resan över på 4 timmar. Flygplatsen ligger 20 km utanför Lyons stadskärna. På mindre än en halvtimme var vi vid fartyget och kunde gå ombord.

Bild: Rhônefloden slingrar sig vackert genom land och stad

Toppkomfort och kök av hög klass

Bild: Arles.

Påvarnas stad och en halv bro

Nästa dags anlöpshamn var Avignon, som är mest känt för två saker; det Påvliga palatset och Pont Saint-Bénézet-bron. Även här lade vi till bara några hundra meter från de medeltida kvarteren och stadsmuren för att ta promenaden längs floden till den berömda halva bron. Den ursprungliga träbron över floden ersattes på 1100-talet av en 900 meter lång stenbro. Genom århundraden har översvämningar eroderat och tvättat bort delar av bron, och idag återstår bara 4 av de ursprungliga 22 valven, men såklart ville vi både se den och gå upp på den.

Efter det tog vi trappan upp till utsiktsplatsen som erbjuder den bästa utsikten över floden Rhône och en vacker utsikt ner över bron. Därifrån är det bara tio minuters promenad till det Påvepalatset. Vi hade egentligen tänkt se palatset från insidan, men kapitulerade av värmen. Temperaturen hade krupit upp till 29-30 grader, och det lockade att sätta oss vid ett torgkafé för att svalka oss med en välförtjänt glass i stället. Staden blir inte mindre intressant av att Van Gogh bodde här under några år och att det var här han hade sin mest produktiva period. Vi kom förbi flera av hans mest kända motiv som "Det gula huset" (där han bodde), ”Ward in the Hospital in Arles” " (där han var inlagd), "Stjärnklar natt över floden Rhône" och kanske hans bästa berömda motiv "Café Terrass" på kvällen. Vid den senare satte vi oss och avnjöt en pastis med vatten för att vila benen och smälta alla intryck.

Ardèche med grottor och en "hel" bro

Denna dag lade fartyget till i Viviers, och härifrån åkte vi på resans första utflykt med buss för att uppleva naturen och det sköna landskapet. Vi körde utmed Ardèchefloden, varifrån vi fortsatte uppåt och längs bergsryggen. Och plötsligt var den där - utsikten ner mot ravinen, var floden genom årtusenden har skurit sig in landskapet och skapat en naturlig gigantisk båge som går under namnet Pont d'Arc, vilket bäst kan översättas med "bågbron”. Bilder gör inte landskapet och detta naturfenomen rättvisa. Det måste upplevas och ses med egna ögon.

På eftermiddagen besökte vi droppstensgrottorna i Madeleinegrottorna. Ett underjordiskt och äventyrligt universum, som likt Pont d'Arc inte går att beskriva eller återge med foton. Man får stå där själv och insupa känslan.

Vienne och bifloden Saône

På den femte dagen börjande vi bli mätta på upplevelser. Som tur var ägnades förmiddagen åt att segla vidare, och de många intrycken kunde sjunka in, och vi kunde njuta av att landskapet stillsamt glider förbi oss.

På eftermiddagen gjorde vi ett kort stopp i Vienne, där vi gick runt i staden, tittade i affärer och bara njöt av att sitta på ett trottoarkafé och betrakta liv och rörelse i kvarteren. På kvällen var det galamiddag ombord och det blev verkligen något extra. Vi trodde inte att det kunde bli bättre, men kocken hade överträffat sig själv och vi njöt av en 5-rätters meny med de bästa råvarorna för säsongen, från regionen.

Bild: Viviers

Smaken av Lyon

Den näst sista dagen av resan gled fartyget tyst in i Lyon medan vi åt frukost ombord. Vi fick en rundtur med buss vilket gav oss en bra överblick över staden som är Frankrikes näst största med över 2 miljoner invånare. Vi besökte bland annat basilikan "Notre Dame de Fouvière", som erbjuder en fantastisk utsikt över staden och ner mot floden Rhône som vi har seglat på under knappt en vecka.

Lyon är även känt som Frankrikes gastronomiska huvudstad, så självklart fick vi även göra den stora matmarknaden Les Halles ett besök. Det gav oss möjlighet att smaka på ännu fler specialiteter innan vi utforskade staden ännu mer, på egen hand.

Bild: Sydfranska delikatesser.

Sista kvällen ombord var det avskedsmiddag, och den var nästan lika imponerande som galamiddagen dagen innan.

Efter frukost packade vi våra resväskor i lugn och ro, innan det var dags att vända näsan hemåt, välmatade med upplevelser och det franska köket. Resan var precis det vi drömde om och vi letar redan efter nästa resa till Frankrike och nästa segling med CroisiEurope.

Stort tack till Kulturresor Europa för en välplanerad resa!

Här kan du se vår Flodkryssning på Romantiska Rhônefloden

Här kan du se alla våra resor till Frankrike